KONTROLA OGUMIENIA
Obsługa ogumienia polega na regularnym sprawdzaniu ciśnienia opon oraz stanu ich zużycia. Odpowiednie ciśnienie ma wpływ nie tylko trwałość opon, ale również na bezpieczeństwo jazdy, gdyż ma bezpośredni związek z przyczepnością samochodu. Ciśnienie w oponach (również w zapasowej) należy sprawdzać co najmniej raz na 14 dni, a także przed każdą dłuższą podróżą. Sprawdzanie ciśnienia należy dokonywać przy zimnych oponach, używając do tego dokładnego ciśnieniomierza. Niewłaściwe ciśnienie powoduje niewłaściwe zużycie opon.
1. Ciśnienie w oponach
Aby skompensować wpływ niskich temperatur i zapewnić właściwe ciśnienie w oponach zimowych, trzeba dopompować koła, zwiększając ciśnienie do wartości zalecanej w instrukcji obsługi. W żadnym wypadku nie wolno zmniejszać ciśnienia powietrza w kołach, aby zwiększyć przyczepność na lodzie i śniegu!
2. Stan i głębokość bieżnika
Poza kontrolą ciśnienia należy również co jakiś czas sprawdzać głębokość bieżnika. Wymianę ogumienia zaleca się, gdy głębokość bieżnika opon letnich jest poniżej 2 mm, a opon zimowych poniżej 4 mm. Obecnie wszystkie opony wyposażone są we wskaźnik zużycia bieżnika zwany TWI. Jest to zgrubienie znajdujące się w rowkach opon, które pozwala nam sprawdzić grubość bieżnika w stosunku do minimalnego dopuszczalnego poziomu, który wynosi 1, 6 mm.
Jeżeli grubość bieżnika zbliża się do wskaźnika TWI oznacza to, że opony nie nadają się do dalszej jazdy, ponieważ stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, a dodatkowo jazda na tych oponach stanowi złamanie przepisów.
Jeżeli grubość bieżnika zbliża się do wskaźnika TWI oznacza to, że opony nie nadają się do dalszej jazdy, ponieważ stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, a dodatkowo jazda na tych oponach stanowi złamanie przepisów.